Curriculum en Contact

Het gezicht achter Beeld-element

Achter de naam Beeld-element, schuilt het gezicht van Carola Mussche-Gommers (geboren:1970).

Mijn belangrijkste kinderjaren woonde ik in een dorp waar nog verwilderde natuur mocht bestaan. Eindeloos heb ik in de rietvelden rondgezworven en contact gemaakt met de wind en het water, de kikkers, vlinders en eenden. Vermoeid geraakt van deze nomadische avonturen, zocht ik rust en beschutting in een van de holle knotwilgen. Op de leeftijd van 10 jaar ben ik verhuisd naar een stad en was het voorlopig gedaan met zwerven in de natuur. Mijn jeugdjaren kenmerkten zich door aanpassing en overleving. Diep in mij groeide een parel van verlangen. Zoals in een oester, onzichtbaar, verborgen en beschermd. Tot de tijd rijp en veilig was om mijzelf te openen.

In 1993 ben ik afgestudeerd aan de hogeschool voor Creatieve therapie (nu vaktherapie) te Nijmegen.

Enkele jaren later heb ik ook mijn beroepsregistratie tot beeldend vaktherapeute behaald. Ik ben lid van de volgende beroepsverenigingen: FVB (Federatie vaktherapeutische beroepen), NVBT (nederlandse vereniging beeldende therapie) en de SRVT (stichting register vaktherapeutische beroepen).

 

www.beeld-element.nl  Portret Carola Musschewww.beeld-element.nl Portret Carola Mussche

www.beeld-element.nl eigen werk met als titel: alle ballen omhoog houden.www.beeld-element.nl eigen werk met als titel: alle ballen omhoog houden.

Praktijk Atelier Beeld-element: eigen werk met als titel: La Loba.Praktijk Atelier Beeld-element: eigen werk met als titel: La Loba.Praktijk Atelier Beeld-element: eigen werk met als titel: lichtkrijger.Praktijk Atelier Beeld-element: eigen werk met als titel: lichtkrijger.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na mijn opleiding heb ik samen met mijn man een aantal mooie reizen gemaakt. Backpackend trokken we door afgelegen gebieden van Azië en Peru, Marokko en Egypte. De meest intense ervaring was onze trektocht door de Sinaii-woestijn met een authentieke Bedoeïne-familie en hun kamelen. Zo wonderlijk wat stilte en het ritme van de natuur met je gemoed doet! Het reizen bracht mij werkelijk in verbinding met mijn diepste wezen. Mijn kern. Onderweg is er een levenslange passie voor de oerwortels van het menselijk bestaan ontluikt. Vragen als: Wie zijn wij en waar komen wij vandaan? Hoe heeft de mensheid zich ontwikkeld? Welke Goden aanbidden wij?

Mijn fascinatie voor de mythen van de mensheid is de aanleiding geweest om een reizend poppentheater op te zetten. Van stoffen en panty's heb ik mijn eigen handpoppen, de wezens van het Ringvolk geschapen. Verkleed als tovenares ging ik vervolgens met een schatkist als poppenkast op pad om verhalen te vertellen. Verhalen over de wonderen van het bestaan. Later heb ik als jonge dertiger mijn verhalen, passies en levenservaringen laten samenvloeien tot een persoonlijk boekwerk. Misschien dat ik ooit nog eens een uitgeverij zal benaderen. Hoe dan ook is dit alles tezamen de aanzet geweest om in 2012 mijn eigen beeldende praktijk te starten. 

Van 1995-2000 heb ik als beeldend vaktherapeute in de verslavingszorg gewerkt (Kentron).

Van 1995- heden werk ik als vaktherapeute in de psychiatrie (GGZ-wnb in Halsteren). Door de tijd heen heb ik voor verschillende doelgroepen gewerkt, waaronder stemmingsstoornissen, forensische psychiatrie en traumabehandeling. De laatste jaren ben ik als beeldend therapeute verbonden aan het FACT (ambulant).

In het jaar 2000 zijn mijn man en ik van Brabant naar Zeeland verhuisd en hebben wij samen ons huidige woonhuis met eigen praktijkruimte verbouwd. Het dorpje Rilland ligt op een smalle landtong tussen de beide Scheldes; precies op de grens tussen België, Zeeland en Brabant.

In 2004 en 2006 ben ik moeder geworden van 2 prachtige zoons en heeft mijn creativiteit een poosje op een laag pitje gesudderd. Het moederschap was voor mij een ware aardverschuiving die mij flink binnenstebuiten keerde. Verleden, heden en toekomst schoven als het ware ineen. Het fascinerende verhaal: 'La Loba' uit het boek: 'De ontembare vrouw' was mijn grote inspirator om uiteindelijk mijn creatieve impasse te overwinnen. Bezieling leren ademen over die delen van mezelf die haast afgestorven leken te zijn. 

Mijn spoor gaat verder.....

Van 2007-2009 heb ik een cursus beeldhouwen en boetseren gevolgd. Mijn beelden gingen over botten en het vrouwelijk bekkengebied. Over dragen en verdragen, stilte en aarding. Over het centrum en de natuurlijke oerstaat van mijn eigen zijn. Daarnaast hielp expressieve dans mij om uit mijn hoofd en in beweging te blijven.

Vanaf 2014 kwam ik ineens veelvuldig in aanraking met het sjamanisme en ook de Maya astrologie, de Tzolkin. Wat een thuiskomen! Het sjamanisme verenigde voor mij op natuurlijke wijze alle dingen in de wereld die mij bezig hielden. De natuur als spiegel. Beeldend vormgeven kreeg een geheel nieuwe dimensie en bezieling.

In 2016 heb ik mijn eigen sjamanendrum (genaamd: Rif) gemaakt van een witte paardenhuid met manen.

In 2017 heb ik mijn eerste 'healing-quest' met 'Rif' als mijn reisgenoot, doorlopen. Elke maanperiode ben ik 3 dagen en 3 nachten in retraite gegaan om het heilige pad van de waarheid op het medicijnwiel te bewandelen. Elke stilte-tijd in Tiyoweh maakte ik een persoonlijke creatie gemaakt naar de lessen van de 13 maanmoeders. De laatste winter-maan(d) van het jaar mocht ik 3 achtereenvolgende nachten buiten het heilige vuur hoeden. Tenslotte heb ik in de eindceremonie in een cirkel van vrouwen mijn krachtnaam: 'Spelende vrouw' ontvangen.

Het werd mij steeds duidelijker dat beeldende vormgeving voor mij vooral een magische samenwerking is tussen mens en bezielde natuur. In 2019 ben ik daarom gestart met een jaar-training sjamanisme. Ik kom steeds meer in mijn element. Mijn creaties worden authentieker. Als spelende vrouw verbind ik mijn creativiteit graag met de oermaterie van moeder natuur; klei, botten en huiden van dieren, vogelveren, takken, schors  en schelpen. Steeds vaker voel ik een levende verbinding tussen mijzelf als rijpe vrouw en het spelende kind van vroeger.

In 2020 doorloop ik voor de tweede maal een healing-quest. In dit  jaar bereik ik de Crone-leeftijd van 50 jaar. In vele Indiaanse stamtradities, markeren de menarche (1e menstruatie) en de menopauze de bloedmysteriën; waarin vrouwen, de maan en het goddelijke met elkaar verbonden zijn in een reeks van meisje-moeder-crone. De overgang is een fase om innerlijk op een andere versnelling over te gaan en toch groen en sappig te blijven. In 2017 heb ik vooral mijn innerlijke kind heling gegeven, nu voel ik mij in de oerkracht van de vrouw groeien.

Inmiddels heb ik mij ook aangesloten bij een vrouwencirkel om elke maand opnieuw het vrouw zijn te vieren. 

Door mijn persoonlijke levenservaringen, mijn eigen beeldend proces, mijn reizen en en mijn beroep in de zorg, is er gaandeweg een oorspronkelijke visie ontstaan op mens en creativiteit. Een visie en fascinatie waarmee ik de werkwijze en het workshop-aanbod van mijn praktijk inkleur. Gericht op de waarheid van de wilde vrouw.

 

 

 

"Each moment, we create a blueprint,

Every thought, every emotion, every action; defines what we attract.

We are the weavers of our own vibrations."

UA-26212536-1